divendres, 20 de novembre del 2009

jordi.cat







El 16 de setembre de l'any 2005 es creava a Internet el domini de primer nivell patrocinat  .cat. És el primer domini lingüístic i cultural a nivell mundial i és dedicat a la llengua i la cultura catalanes.

Es tracta d'un domini administrat per la Fundació puntcat, que va obtenir de l'ICANN, l'organisme que gestiona els dominis d'Internet, el permís de gestionar els que incorporen el sufix .cat. Precisament, es parla de dominis patrocinats quan l'ICANN cedeix aquesta administració a una organització aliena.
La condició exigida per l'ICANN és que els dominis .cat corresponguin a webs escrites en català o dedicades a la cultura catalana. Alhora, prohibeix explícitament que s'empri per a webs dedicats a gats (cat en anglès), excepte si són en català o tenen alguna relació amb Catalunya.

Un dels factors decisius pels que l'ICANN aprovà la creació d'aquest nou domini, foren les 68.000 signatures que es recolliren a favor, un rècord absolut en aquest camp.

La creació del nostre domini és una fita important que situa el nostre país a Internet, malgrat que la llarga reivindicació d'un domini territorial de primer nivell, el .ct, encara ens és denegada (la solució té un nom que comença per I i acaba amb ndependència).

Des del moment que vaig conèixer aquesta iniciativa, vaig donar-hi suport, signant-ne la sol·licitud, i des del moment que va ser possible registrar els dominis .cat, vaig apressar-me a registrar el domini jordi.cat.

El procés de registres dels dominis .cat va constar de tres etapes. En primer lloc es pogueren registrar, a partir del 13 de febrer de 2006, les entitats per la promoció de la llengua i la cultura catalana. La segona etapa s'encetà el 20 de febrer i era reservada a entitats de qualsevol mena, amb presència en català a Internet. La tercera i darrera etapa de la fase de llançament s'inicià el 27 de febrer de 2006, a les 17.00, adreçada als 68.000 individus, entitats i empreses que donaren suport a la iniciativa.

Recordo que aquell dia, a aquella hora, era davant de l'ordinador de l'empresa on treballava (en paral·lel a atcsig). Vaig entrar a la pàgina de registre de la fundació puntcat uns minuts abans per omplir amb les meves dades el formulari de petició del domini. Quan passaven 13 segons de les 17.00, la meva sol·licitud va quedar registrada.
Més tard vaig veure que era la primera sol·licitud pel domini jordi.cat. Era meu!
La segona sol·licitud havia trigat 48 segons. Havia guanyat aquella carrera, similar al goldenrush del segle XIX als EUA, amb menys or, però sense sang.

I per això ara, puc fer servir el domini jordi.cat pel meu bloc i pel meu correu personal. Un domini fàcil d'escriure (almenys pels catalans), fàcil de recordar i que m'identifica clar i català. :)

PS: Des d'aquí, un agraïment i una felicitació a la Fundació Puntcat per la seva feina en favor de Catalunya i la nostra cultura. Ara només ens falta assolir el domini territorial. Volem el .ct!

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada